Ziua „istorica” a votului uninominal: am plecat cu sentimente amestecate de la Parlament

Azi a fost o zi plina la Camera Deputatilor. De la ora zece si pana pe la ora cinci am epuizat dezbaterea legii de modificare a alegerii Camerei Deputatilor si Senatului. Dupa care a urmat votul final, care a consemnat introducerea scrutinului uninominal pentru alegerea deputatilor si senatorilor, dar si a presedintilor Consiliilor judetene administrative.
Marturisesc ca am plecat cu sentimente extrem de amestecate de la aceasta sedinta „istorica”…
Pe de o parte, cred ca am facut un lucru bun, sfarsind odata, intr-un fel, discutia asupra uninominalului. Populatia (sau parte importanta a ei) il doreste, nu pentru ca ar sti neaparat ce e uninominalului, dar pentru ca prin aceasta optiune semnaleaza nemultumirea fata de clasa politica. Si mai semnaleaza ca vrea o schimbare calitativa a actului politic…Eu asa interpretez sensul suportului popular pentru votul uninominal.
Sa dea Dumnezeu ca noul sistem de vot sa aduca o asemenea imbunatatire! Desi am oaresce indoieli…Mi-e teama sa nu ne trebuiasca vreo opt ani sa constatam ca acest sistem electoral nu genereaza nici o clasa politica mai buna, nici una mai profesionista si cinstita, nici una care sa nu citeasca ziarele sau sa nu doarma in banci in timpul sesiunilor parlamentare. Dimpotriva, sa nu fie mai rau…Iar dupa vreo sase ani sa trebuiasca sa reluam discutia asupra sistemului electoral, ca sa ne intoarcem de unde am plecat! Cum au patit si alte tari: Italia, Ungaria, Federatia Rusa, chiar Armenia…sunt exemplele care imi vin acum in minte. Dar mai sunt si altele.
Oricum, dezbaterea publica ajunsese intr-un punct in care o schimbare a sistemului electoral nu putea fi evitata. Orice tergiversare sau incercare de a „ingropa”, fie si procedural, uninominalul, s-ar fi decontat la noi toti si i-ar fi furnizat lui Basescu o redutabila „arma electorala” impotriva tuturor partidelor, mai putin a PD-L-ului sau „de suflet”. Generand asteptare publica pe tema uninominalului, Basescu ar fi putut sa ne puna pe totii „la zid”, ca fiind cei 322 de „listaci” care se opun „vointei poporului” etc…
Din punctul acesta de vedere, trebuie sa constat ca subiectul sistemului electoral nu a parcurs o dezbatere rationala ci a fost utilizat ca vehicul populist demagogic. Noi nu am discutat, pe fond, ce tip de scrutin se potriveste actualei etape de dezvoltare politice a Romaniei, ce vrem sa obtinem cu el, ci am demarat o „cursa a populismului” in ceea ce priveste sustinerea publica a votului uninominal. E valabil si pentru PSD! Cu alte cuvinte: problema a fost nu cum configuram sistemul politic prin sistemul electoral, ci cum un actor sau altul aditioneaza „puncte” pliindu-se pe opinia publica…Asta este…
Si solutia tehnica pe care am votat-o astazi este relativ indoielnica...Din nou, noi romanii preferam, in locul sistemelor clare si consacrate, tot felul de inovatii institutionale. Eu nu zic ca modul de atribuire a mandatelor intr-un singur tur de scrutin este neaparat prost, dar mi se pare mult prea sofisticat si aleatoriu. As fi preferat un sistem clasic: ori facem ca in Marea Britanie (votul uninominal clasic, doua tururi, principiul „castigatorul ia tot”), ori introducem sistemul german (mixt, jumatate din mandate atribuite prin sistem majoritar, pe circumscriptii, jumatate din mandate prin sistem de lista nationala) – cred ca era cel mai bun, ori ramaneam (ceea ce era mai greu acceptabil pentru public) la sistemul de lista. Nu-mi plac chestiunile acestea caprovarziste, in care noi tot inovam ceea ce altii au exersat zeci sau sute de ani…
In ceea ce priveste alegerea prin vot direct a Presedintilor Consiliilor Judetene, aici eu mi-am spus parerea in sedinta grupurilor noastre parlamentare reunite. Am doua dificultati in legatura cu aceasta chestiune: una de conceptie administrativa, alta de natura tacticii politice. Nu vad care sunt ratiunile pentru care noi propunem, ca viziune administrativa, organizarea teritoriului in frunte cu 41 de „printi”, „baroni locali”, „prim-secretari” etc…Nu vad de ce s-ar justifica alegerea prin vot uninominal a unui „tatuc” judetean, ce prerogative speciale ar argumenta o asemenea alegere, in conditiile actualei legislatii privind administratia locala. In ceea ce priveste tactica politica: nu am deloc convingerea ca PSD va castiga mai multi presedinti de Consilii Judetene prin acest sistem, decat ar putea sa castige la masa negocierilor… Dar poate ma insel eu.
In fine, am votat, fara tragere de inima, cam impotriva convingerilor mele, si acest amendament, pentru ca era propus de partid si sustinut de presedintii nostri de Consiliile Judetene. In fond, poate ca ei stiu mai bine ce trebuie facut pentru administratia locala.
Una peste alta, am plecat cu sentimente amestecate astazi de la Parlament. Pe de o parte, ma bucur, pentru ca pe mine personal scrutinul uninominal ma avantajeaza. Nu voi mai fi la mana unuia sau altuia sa ma „puna” pe un loc „eligibil” pe o lista, sau sa ma „scoata” daca se supara pe mine, cum s-a intamplat la alegerile europene.
Pe de alta parte, nu sunt deloc convins de validitatea solutiilor pe care le-am adoptat astazi. Dar, repet, poate ca ma insel eu…
Update: Pe aceeasi tema si oarecum complementar, Adrian Nastase are astazi un post interesant pe blogul sau. Pe care va recomand sa-l cititi. Dupa cum va recomand spre lectura si comentariul lui Adrian Severin din Jurnalul National .
5 comentarii

Din categoria Uncategorized

5 răspunsuri la „Ziua „istorica” a votului uninominal: am plecat cu sentimente amestecate de la Parlament

  1. Constantin Gheorghe

    Dane, să înţeleg că singurul motiv cu adevărat valabil în alegerea făcută ieri de deputaţi a fost frica de Băsescu şi de instrumentalizarea temei „votului uninominal”? Cred sincer că în cazul ăsta aveţi o problemă! Şi mai e ceva! Nu rezistă motivaţia existenţei unei presiuni populare în favoarea uninominalului. Ieri ar fi trebuit să fie sute de mii de oameni în jurul Parlamentului. Nici măcat câinii vagabonzi nu s-au deranjat să-i latre pe aleşi, darămite mulţimi doritoare de uninominal. Iar tu nu eşti atât de naiv încât să crezi în sondajele de opinie. Cu tot respectul, eu aş fi votat împotrivă…

  2. Eu pledez pentru votul preferential pe lista, macar pentru euro-parlamentare. Sper sa ma ajuti si tu sa putem declansa o dezbatere la varful partidului pe aceasta tema. Multumesc, Dan.

  3. Eu mă întreb care este sistemul de vot care va duce la colaborarea dintre partide şi nu la divizarea lor?

  4. Ciudat cum devine Dan Mihalache soldat disciplinat al partidului, votand impotriva propriilor convingeri intr-o chestiune deloc neglijabila. Imi placea mai mult rebelul de pana acum… Sper sa nu te dai pe brazda de tot:)…
    Cat despre uninominal, mi-a placut lucrul de bun simt pe care l-a spus Radu Campeanu: „Legea votului uninominal este o naivitate. Clasa politică se reface numai prin cultură şi educaţie, nu prin uninominal”.

  5. Domnule politician,

    Faceti in primul rand niste afirmatii jignitoare la adresa celor ce va dau de mancare.

    „Populatia (sau parte importanta a ei) il doreste, nu pentru ca ar sti neaparat ce e uninominalului”

    populatia nu mai e atat de proasta cum v-ati dori. chiar daca in sufletul dumneavoastra considerati alegatorii ca fiind niste retardati, n-ar fi mai dimplomatic s-o tineti pentru dumneavoastra?

    Corect, Basescu v-a pus cu spatele la zid, si a facut foarte bine. pentru ca altfel ati mai fi discutat despre ce tip de VU e vorba vreme de inca vreo 15 mandate. cum ati facut pana acum, de altfel. Apropo, PDL e inclus in acel „ati fi discutat”, ca nici pe ei nu ii da afara entuziasmul din casa.

    „Din nou, noi romanii preferam, in locul sistemelor clare si consacrate, tot felul de inovatii institutionale.”

    s-avem pardon, in cazul in care nu stiati ce prefera „romanii”, studiati rezultatul referendumului.

    Corect ar fi fost sa spuneti „noi, POLITICIENII ROMANI, preferam…”. nu de altceva, dar nu imi amintesc sa fi fost vre-un referendum prin care romanii sa fi fost intrebati CE TIP de vot prefera. Nu dati vina pe intreaga Romanie pentru faptul ca voi, cei alesi sa ne conduca, sunteti incapabili de a face o lege de bun simt si constitutionala. pe cuvant ca nu e vina noastra.

Lasă un răspuns

