Bugetul lui „Sa ne ajute Dumnezeu!”

Deci Comisiile reunite de buget, finante, banci au finalizat in aceasta noapte Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor Sociale pe anul 2010. Inteleg ca prin Comisii au scapat si cateva dintre amendamentele de natura sa stimuleze cresterea economica, amendamente care priveau suspendarea impozitului minim pe venit, suspendarea prevederilor privind nedeductibilitatea TVA la achiziția de mașini și combustibil, reducerea TVA de la 19% la 5% în cazul construcțiilor și tranzacțiilor de locuințe noi, menținerea cotei de impozitare de 3% pentru veniturile obținute de microîntreprinderi – care ar fi trebuit să plătească începând cu 2010 impozitul pe profit  de 16 și reducerea majorărilor de întârziere de la 0,1% pe zi la 0,05% pe zi, cu excepția faptelor de evaziune și fraudă fiscală. Dupa cum au trecut si cateva dintre amendamentele cu caracter social. De asemenea, inteleg ca parlamentarii au mai obtinut cateva victorii „de etapa”, taind din majorarile nejustificate ale cheltuielilor Curtii Constitutionale (59%) sau ale unora sintre serviciile speciale. Ceea ce este bine.

N-am insa nici o indoiala ca amendamentele care implica o schimbare a „filosofiei bugetare” vor fi, cel mai probabil, respinse la plen, cu votul majoritatii ad-hoc constituite in Parlament. Iar dupa ce ne vom uita pe sumele alocate diferitelor colegii parlamentare, vom sti mai bine si cat au „costat” aceste voturi din Parlament.

Practic, suntem in fata celui de-al doilea buget care nu cuprinde nici un fel de masuri impotriva crizei economice, de stimulare a intreprinzatorilor. „Filosofia” lui, daca ea poate fi numita asa, e una simpla: indeplinim conditionalitatile pe care le-am angajat cu FMI (pentru aducere aminte vezi si blogul lui Adrian Nastase), transferam costurile crizei pe umerii unor categorii sociale (pensionarii, carora li se va reduce puterea de cumparare, functionarii publici – care vor fi obligati la „curbele de sacrificiu”, profesorii etc) si in rest, Dumnezeu cu mila, asteptam ca economia mondiala sa-si revina din criza, doar-doar acest lucru se va reflecta si asupra situatiei Romaniei.

Cam asa ar putea fi rezumata „filosofia” bugetului pe 2010. Eu nu cred ca nu trebuie sa respectam angajamentele fata de Fond sau sa nu reducem cheltuielile. Dar aceste masuri trebuie acompaniate de politici de stimulare a cresterii economice. Or, fix acestea nu se vad in buget. De unde va porni motorul cresterii economice, de vreme ce povara asupra firmelor ramane aceeasi sau creste, iar investitiile publice – si asa la un nivel lamentabil in 2009 – scad in termeni reali in noul buget? Cum va resorbi economia cei 1.000.000 de someri? Este o lipsa crasa de viziune in formularea unor masuri anti-criza proactive, nu doar bazate pe scadere de cheltuieli.

Deci ramane sa ne rugam la Dumnezeu ca economia europeana sa intre pe un trend de crestere. Poate ne ajuta Cel de Sus, ca noi in mod evident nu vrem sa ne ajutam singuri. Numai ca Cel de Sus s-ar putea sa fie ocupat in perioada asta cu alte zone de pe glob. Si sa lase Statul Roman sa intre in incapacitate de plata prin aprilie, asa cum scriu unii prin presa economica internationala….

PS. Pe langa principiul lui „Sa ne ajute Dumnezeu”, pot sa remarc faptul ca aceasta constructie bugetara mai are doua principii secundare. Unul este principiul recompensei pentru institutiile care si-au dovedit utilitatea electorala (cum altfel se explica brusca generozitate fata de Curtea Constitutionala? Sau fata de Parchet? dar lipsa de fonduri pentru altele?). Cel de-al doilea este principiul prevalentei institutiilor de forta asupra restului componentelor sistemului social. Pentru serviciile secrete se gasesc bani (asa cum s-a intamplat si in cazul Legii salarizarii unice), pentru civili mai putin. Nu se pune problema reducerilor de personal in zona serviciilor, desi efectivele acestora sunt aproape duble fata de cele ale Securitatii lui Ceausescu… De fapt, bugetul reflecta filosofia unui stat politienesc.

Anunțuri

3 comentarii

Din categoria Uncategorized

3 răspunsuri la „Bugetul lui „Sa ne ajute Dumnezeu!”

  1. MARIN

    Domnule MIHALACHE,
    Sa inteleg ca din start excludeti apartenenta economiei romanesti la economia mondiala ? („asteptam ca economia mondiala sa-si revina din criza, doar-doar acest lucru se va reflecta si asupra situatiei Romaniei”).
    Apoi va puneti intrebarea „De unde va porni motorul cresterii economice”.
    Foarte interesante abordarile dvs., mai ales ca om politic care, mai degraba ar trebui sa vina cu solutii nu cu simple constatari care stau la indemana oricui.
    Daca intr-adevar ultima solutie care am mai avea-o ar fi aceea de a astepta ajutorul Celui de Sus, va garantez ca primii asupra carora s-ar „apleca” am fi noi caci, banuiesc, este convins de prostia ce caracterizeaza cea mai mare parte dintre noi, din moment ce in secolul XXI romanii mai voteaza in schimbul unor privilegii financiare sau materiale imediate si de extraordinar de scurta durata.
    Certitudinea verticalitatii si consecventei PNL este data de declaratia d-lui CRIN ANTONESCU care ne-a asigurat de neparticiparea partidului dvs. la actiunea de votare a actualului BUGET.

  2. dmihalache

    @marin. Economia romaneasca este parte a economiei mondiale si europene. Dar asta nu inseamna ca iesirea din criza poate veni numai de acolo. E nevoie si de efort propriu. Acesta era sensul postarii mele..

  3. MARIN

    Domnule MIHALACHE,
    Cum vedeti dvs. acest „efort propiu” ?
    Va garantez ca daca el s-ar referi strict la fiecare cetatean, romanii ar fi gata sa faca sacrificii sau sa depuna eforturi in plus pentru relansarea societatii romanesti. Dar, stiti ce este regretabil ? Este faptul ca, la noi, clasa politica aflata la putere nu este in masura sa defineasca si sa implementeze politicile necesare insumarii tuturor acestor eforturi.
    Haideti sa venim la concret ! Asistam toti cu uimire la modul tragi-comic de desfasurare a dezbaterilor referitoare la buget, in asa numitele Comisii buget-finante. Ati auzit vre-un miniister sa vina sa-si sustina, pentru anul 2010 cel putin, planificarea bugetara pe programe ? Stim cu totii (sau ar trebui sa stim) ca de la infiintarea UNITATILOR DE POLITICI PUBLICE si pana la finele anului 2009 Romania s-a aflat in exercitiu bugetar privind planificarea bugetara pe programe, urmand ca incepand cu anul 2010 acest mod de abordare a bugetului sa devina o regula.
    De ce nu s-a intamlat acest lucru ? Probabil, pentru faptul ca acest mod de abordare al bugetului presupune stiinta, planificare riguroasa si imposibilitatea deturnarii fondurilor financiare.
    O alta chestiune despre care nu am auzit nimic in dezbaterile recente, sunt creditele de angajament care stim foarte bine ca au o determinare serioasa asupra unui buget.
    Dar, ce stim noi oamenii de rand ? Noi avem obligatia sa inghitim tot ce ni se spune si sa mergem cu gloata tot inainte.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s