„Depolitizare” până la Președinte și UDMR

Ieri Comisia de Cultură, Artă, Mass-media din Senat a dat o formă finală proiectului de lege privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Televiziune şi a Societăţii Române de Radiodifuziune. Aşa cum era de aşteptat, punctul cheie al acestui proiect a fost legat de compunerea consiliilor de administraţie ale celor două instituţii. În legătură cu aceste consilii, mai precis cu dreptul partidelor politice de a-şi nominaliza reprezentanţii în ele, a existat de-a lungul anilor o anumită presiune privind depolitizarea radioului şi televiziunii publice.

Soluţia la care s-a ajuns mi se pare relativ raţională şi echilibrată. Din termenul vag de „societate civilă”, parlamentarii au ales un mecanism de selectare care are sens: vor face propuneri pentru Consiliile de administraţie Academia Română, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Compozitorilor, alte uniuni de creaţie, trei asociaţii profesionale ale jurnaliştilor. De asemenea, mi se pare pozitiv faptul că reprezentarea salariaţilor în cele două consilii de administraţie a fost menţinută, deşi de-a lungul dezbaterilor au existat nu puţine voci care pledau pentru eliminarea acestora.

Până aici totul pare în regulă. Două lucruri mi se par însă nepotrivite: dreptul preşedintelui de a numi un membru al Consiliului de administraţie şi statutul special acordat UDMR, care va face câte o propunere pentru radio şi televiziune.

Dacă tot vorbim despre depolitizare, nu înţeleg de ce preşedintele României ar fi mai presus de alte instituţii. De ce are el dreptul să numească şi nu, bunăoară, Parlamentul? Şi pe cât ar trebui să pariem că propunerea lui va deveni automat şi propunerea de Preşedinte – director general? Pot să constat că, din punct de vedere legislativ, orientăm încet-încet România spre un regim prezidenţialist. Zilele trecute a fost adoptată de Parlament şi ordonanţa de urgenţă privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor, numita ANCOM. Surpriză: conducerea acestei instituţii este numită tot de Preşedinte, nu de Parlament sau de către guvern. Deşi, autoritate de reglementare fiind, nu are nicio legătură cu atribuţiile Preşedintelui, aşa cum sunt ele descrise de actuala Constituţie. Probabil că toţi aceşti paşi mărunţi prefaţează instaurarea unui regim prezidenţialist.

A doua obiecţie majoră pe care o am în ceea ce priveşte reglementarea administrării Radioului şi Televiziunii Publice se referă la UDMR. Dacă tot s-a pornit de la premisa eliminării partidelor din mecanismul de compunere a Consiliilor de Administraţie, nu văd de ce pentru UDMR se introduce o nepermisă excepţie, în virtutea unor negocieri politice subterane. Din câte ştiu eu, UDMR-ul este tot un partid politic. Participă la alegeri şi la procesul de formare a guvernării. Nu e nici uniune de creaţie, nici asociaţie profesională a jurnaliştilor. Şi nici factor constitutiv al statului român, aşa cum s-ar putea interpreta din această nouă reglementare în materie de audiovizual public. Dacă este să respectăm un anumit principiu al simetriei şi, în acelaşi timp, să garantăm reprezentarea pentru minoritatea maghiară, în locul UDMR ar putea să facă propuneri asociaţiile profesionale ale ziariştilor de limbă maghiară. Şi, slavă Domnului, există suficiente…

Noua lege a SRR şi SRTv conţine, aşadar, două asimetrii inacceptabile şi periculoase. „Depolitizarea” se opreşte atunci când este vorba de interesele Preşedintelui (care, nu-i aşa?, le-a spus parlamentarilor PDL că are nevoie de un canal de comunicare) şi de interesele UDMR, care, pe fondul slăbiciunii actualei puteri, ştie să obţină cele mai incredibile concesii. Nu pot decât să sper că la dezbaterea din plen aceste două asimetrii vor fi corectate. Altfel, discuţia despre „depolitizarea” Radioului şi Televiziunii Publice nu se va traduce decât prin faptul că le-am dat pe mâna lui Traian Băsescu.

PS. Apropo de minoritatea maghiară, ieri Emil Boc, prim-ministru în acte al României, nu al statului Trinidad Tobago, declara senin că nu a fost informat despre adoptarea de către Parlamentul de la Budapesta a legii privind dubla cetăţenie…Calamitatea acestei ţări este, dacă vrem neapărat să face referire la art. 53 din Constituţie, inconştienţa guvernanţilor ei…

Anunțuri

3 comentarii

Din categoria Uncategorized

3 răspunsuri la „„Depolitizare” până la Președinte și UDMR

  1. andrei alexandru

    Separarea functiei de presedinte al CA de cea de director general, va transforma CA intr-un organ decorativ. Politica editoriala va fi decisa de directorul general, adica de Puterea politica. Asta e depolitizarea Ralucai Turcan.

  2. Un liberal deja optimist

    Adevarul este ca imi face placere sa ma uit pe cele 4 programe nationale. Daca se schimba politica, adio. Sper sa mai dea serialele alea sud-coreene. Nord-coreenii, in afara de bombe nucleare, fac si seriale cu iz medieval?. Mai stie cineva?

  3. Scuze ca scriu aici… interesat/a de un schimb de link ?
    Merci fain 🙂
    http://melculatomic.wordpress.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s