Bilanțul anului 2011 – perspectiva asupra opoziției

2011 a debutat în forță prin încheierea pe 5 februarie a acordului privind constituirea Uniunii Social Liberale. În cursul lunii ianuarie, PNL și PC formaseră Alianța de Centru Dreapta. Uniunea Social Liberală s-a constituit așadar între social-democrați și noua Alianță de Centru Dreapta cu specificarea foarte clară a faptului că între cele două componente va exista o paritate în ceea ce privește candidaturile. Nu vom rememora acum aici toate momentele pe care noua opoziție unită le-a parcurs în 2011. Câteva elemente merită însă subliniate.

În primul rând, USL este blocul politic de opoziție cu cea mai mare forță electorală după 1990. Fie că a fost vorba de Convenția Democratică în 1996 sau de Alianța Dreptate și Adevăr în 2004, nici una dintre acestea nu depășea o simpatie publică de 30-35%. USL a început la cote de încredere de peste 50% și indiferent de jocurile care se vor face prin sondaje de opinie rămâne cea mai puternică agregare de opoziție din ultimii 20 de ani.

Merită un comentariu teza, enunțată dintr-o anumită zonă a analiștilor băsescieni, conform căreia USL va scădea sub 50% și ca atare va fi supusă unui proces de destructurare. După părerea mea, chiar și liderii Uniunii au greșit căzând în această capcană a dezbaterii despre un rezultat de 50% + 1, validând cumva ideea ca doar acest rezultat ar garanta o nominalizare de prim-ministru din partea președintelui încă în exercițiu. Să ne amintim totuși că și în 1996 și în 2000 și în 2004, partidele sau alianțele politice însărcinate cu formarea guvernului n-au depășit niciodată 40% din opțiunile exprimate din electorat. Să ne mai gândim și la faptul că pe actualul sistem de vot uninominal chiar și un scor global de sub 50% poate însemna o majoritate confortabilă de locuri în Parlament, dintr-un număr de colegii pe care USL le câștigă în mod direct. În fine, într-o țară cu pretenții democratice și membră a Uniunii Europene, nici chiar Traian Băsescu nu poate fi atât de nebun, oricât ar fi de abuzivă lectura sa asupra textului constituțional, încât să încredințeze mandatul de formare a guvernului nu formațiunii care a câștigat detașat alegerile, fie cu 45%, fie cu 65%, ci PD-ului care nu va depăși în mod evident 20% din vot.

În concluzie, discuția despre cum USL obține sau nu 50% + 1 mi se pare una falsă. Ea funcționează mai degrabă ca un fel de anestezic pentru militanții PD-ului, tentați mai ales în teritoriu să-și găsească alte culori politice pentru candidaturi, ca o formă de fidelizare prin inhibiție a aparatului de stat și ca un instrument de presiune asupra mediului de afaceri, desigur alături de ANAF și Garda Financiară. Deci USL n-ar trebui să intre în această dezbatere. Ar trebui să spună pur și simplu că și-a propus să câștige alegerile, nu să participe la un joc fals al cifrelor de sondaj.

Un al doilea element important este faptul că Uniunea Social Liberală a reușit în 2011 foarte rapid să-și armonizeze și viziunea economică și opțiunile de personal politic. Iată că între politicile liberale de stimulare a sectorului privat și orientarea social-democrată în zona redistibuirii s-a putut construi o ofertă coerentă de sistem de impozitare regresiv care pleacă de la 16%, actualul nivel al cotei unice și merge nu în sus, ci în jos, spre 8% pentru categoriile cele mai defavorizate. Nici adjudecarea candidaturilor pentru alegerile locale nu a generat, cu câteva excepții, atât „sânge pe pereți” precum se așteptau contestatarii noii alianțe.

Că USL este un competitor redutabil o demonstrează și atacurile fără precedent la care a fost supus din partea puterii. E de ajuns să analizăm discursurile PD-iste, care abundă de prognoze cum că USL n-ar rezista până la alegeri și de referiri nu tocmai onorabile la persoanele liderilor USL, descriși în fel și chip: „imaturi”, „chiulangii”, „dinozauri” etc. Ba chiar și strategii mai sofisticate au fost puse în mișcare, de la dislocări de oameni pe dosare sau pe bani, la intoxicări media sau de institute de sondaj și la modificarea legislației electorale sau comasarea alegerilor. Or, întrebarea firească este: dacă USL e atât de slab și de vulnerabil, de ce e nevoie de un arsenal atât de puternic și de elaborat împotriva sa?

Pariul cel mare pentru blocul opoziției în 2012 va fi mobilizarea populației la vot. Cu alte cuvinte, a genera acel val de opinie publică ce impune schimbarea puterii. Nu e un pariu foarte simplu, în condițiile de astăzi ale destructurării relațiilor sociale, ale apatiei populației, ale tezei generalizate că „toți politicienii sunt la fel”, că votul este inutil și că oricum nimic nu se poate schimba. Bătălia majoră pentru USL nu este cu actuala putere, ci cu această percepție a populației.

Din acest punct de vedere, intenția anunțată de liderii USL de a definitiva până în februarie-martie programul alternativ de guvernare și de a-i supune pe toți candidații Uniunii unui tip de scrutin popular, un fel de alegeri preliminare, ar putea constitui un factor de mobilizare a energiilor sociale. „Armata” USL va fi astfel obligată să inițieze un dialog cu societatea, să-și prezinte programele și argumentele pentru candidaturi. În felul acesta poate vor fi activați și acei militanți ai USL care, mai ales la nivel județean, se „culcă” pe sondajele de opinie, nu fac nimic și cred că vor obține demnități publice, exclusiv pe trend-ul național. În fapt, e un test și pentru electorat care va vedea astfel că există alternativă și pentru membrii USL care trebuie să iasă din amorțeală.

Anunțuri

7 comentarii

Din categoria Uncategorized

7 răspunsuri la „Bilanțul anului 2011 – perspectiva asupra opoziției

  1. MARIN

    O analiza pertinenta, in special ultimul paragraf care defineste directiile de actiune pentru 2012.
    Am ascultata cu mare atentie prima conferinta de presa a liderilor USL si, personal am retinut urmatoarele aspecte principale privind STRATEGIA USL pentru perioada 01.01-25.11.2012 (data prezumtiva a alegerilor comasate):

    PE TERMEN FOARTE SCURT:
     Amendarea Legea Sanatatii
     Impreuna cu organizatiile neguvernamentale demararea procedurilor pentru actionarea in instanta a Guvernului Boc ca urmare a refuzului acestuia de a organiza alegeri partiale in colegiile pentru deputati din Cluj, Olt si Bihor si in colegiile pentru senatori din Arges si Harghita; 15 ianuarie era, conform legislatiei in domeniu in vigoare ultima data efectiva de vot
     Amendarea initiativei legislative prin care functionarii publici (care doresc sa candideze) sa ramana in functii pe timpul campaniei electorale
     Tratatul de guvernanta fiscala (care se aplica numai tarilor din zona euro si, implicit Romaniei dupa aderarea la moneda unica europeana) sa fie dezbatut public si, ulterior, asumat de USL

    PE TERMEN MEDIU:
     In luna februarie va fi definitivat proiectul Programului de Guvernare al USL, urmand sa fie supus dezbaterii structurilor politice ale USL si opinei publice
     In luna februarie se va definitiva CARTEA NEAGRA a Regimului Traian Basescu, ocazie cu care se vor identifica problemele grave cu care se confrunta societatea romaneasca si se vor contura directiile de actiune pentru rezolvarea, la preluarea guvernarii, a acestora
     Pana in luna iunie (luna in care trebuiau sa aiba loc alegerile locale) USL isi va desemna toti candidatii pentru alegerile locale si parlamentare, trecandu-se printr-un process de validare publica a acestora (alegeri preliminare deschise)
     Program de vizite in teritoriu (saptamanal)
     Program de actiuni externe prin care reprezentantii USL sa se angajeze in fata partenerilor europeni ca va implementa si continua orice fel de politica anticoruptie, de functionare mai buna a administratiei publice, de asigurare a independentei ANI si DNA. Acest program va viza si angajamentul USL ca din Decembrie 2012 se vor pune in practica toate politicile publice necesare pentru ca Romania sa fie membra a Spatiului Schengen si sa-i fie ridicat MCV-ul la momentul in care vor fi indeplinite toate criteriile.
     In luna septembrie se va prezenta Proiectul de Buget pentru 2013 si Pachetul de Legi prioritar ce urmeaza a fi aprobate de viitorul Parlament (in care USL va detine majoritatea), in domeniile esentiale.

  2. Într-adevăr, analiza e pertinentă:
    1. USL s-a format. În sine o mare lovitură pentru PDL (a se vedea momentul 2008, când puteau juca la două capete).
    2. Observaţia dvs. poate fi lărgită: nici o forţă politică – în opoziţie *sau la putere* – n-a mai avut scorul în sondaje pe care îl are acum USL. PSD în 1999 era la 46%.

    O întrebare, legată de colegiile pe care USL le câştigă direct: nu cumva potrivit sistemului actual redistribuirea se face luându-le pe acestea în calcul? (ceea ce ar trage în jos USL).

    Concret:
    USL obţine 52% din voturi.
    USL obţine 39% din mandate cu peste 50%.
    Celelalte 61% dintre mandate se distribuie:

    A) 52% dintre ele la USL şi 48% la ceilalţi
    sau
    B) astfel încât la nivelul întregului parlament USL să aibă 52% din mandate, ceea ce ar însemna în mod concret două treimi la ceilalţi şi o treime la USL
    ?

    Mulţumesc pentru răspuns.

  3. dmihalache

    @barbu mateescu. Nu sunt foarte mare expert pe acest sistem electoral idiot. Mi l-a explicat de mai multe ori marele lui arhitect, inginerul Anghel Stanciu. Potrivit lui, proportia de vot se reflecta in Parlament. Deci, varianta B…

  4. am repurtat o victorie fantastica. Vom avea in continuare sistemul nostru de sanatate cu care eram obisnuiti : ambulante care vin la o ora dupa ce moare pacientul, spaga data la asistente ca altfel te lasa cu perfuzia in brat, spaga la infirmiere ca sa-ti aduca o plosca, spaga la doctori in functie de operatie , apropo ar trebui sa apara tarifele astea pe un site, medicamente platite 100 % chiar daca ai asigurare de sanatate, aparatura medicala noua cumparata la pret dublu sau triplu, etc. Venea Base acum sa ne propuna sistemul din Vest, ce stie Vestul despre noi ? Si sa se duca dracului cu sistemul lor civilizat, ca noi nu avem nevoie de el. Noi ne uitam la cele mai bune posturi TV ca acolo sunt oameni destepti, nu prosti ca noi, si daca ei ne spun sa iesim in strada sa combatem , pai noi combatem. Sper insa sa nu le treaca prin minte si celor care gandesc cu capul lor ( pierdere de timp) sa iasa si ei in strada ca atunci noi vom trece la spart vitrine si la incendiat masini, tu-le mama lor de hoti, ii aranjam noi. Tovarase Ponta si Antonescu , nu va lasati intimidati de bunul simt, stiti ca trebuie sa-l dati jos pe Base ( ca altfel mai pupati voi guvernare cand o sa va vedeti ceafa) asa ca mergeti inainte. Constiinta ? Ce este asta ? Daca ajungeti la putere dati o lege sa se scoata din vocabular.
    Si daca va fi nevoie, vom iesi in strada sa-l sprijinim pe tov Nastase, ca astia sunt in stare sa-l ascunda. File-ar justitia de cap sa le fie ! O sa-i sprijinim pe toti oamenii de bine : Voicu, ala de la Arges, Vantu, Luca ca doar nu au furat de la noi ( pardon, mi-a scapat).

    • Iar ai aparut, propagandiciule ? Sistemul asta este CONDUS DE TREI ANI de jigodiile portocalii – tu ce crezi, ar trebui sa-i premiem ?
      Indiferent de ce crezi tu – VOR FI PREMIATI !
      4.73% vor obtine la alegerile anticipate !

  5. Pingback: Ora Noua » Dan Mihalache: Bilanțul anului 2011 – perspectiva asupra opoziției

  6. atreides

    Sincere felicitari pentru felul cum i-ati tras-o in freza nesimtitei de Vass! M-a uns pe suflet, efectiv.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s